29.9.2012

Kaikki laivaan!


Riitelyn loppu

 

Tuskin ketään tarvitsee muistuttaa, mitä yhteiskunnallisesti merkittäviä aikoja tässä taas eletään. Enkä nyt tarkoita Mayojen maailmanloppua, sillä sitä ennen ehditään pitää kotimaassamme vielä kunnallisvaalit.

Kansakunnan talouden ahdinko on tosiasia, jonka edessä kunnanvaltuustoihin pyrkivät päällepäsmärit joutuvat punnitsemaan lupauksiaan. Kirjavalle ja epärealistiselle populismille ei oikein ole sijaa, synkkien talousfaktojen värittäessä tulevaisuuttamme mustanharmaaksi. Olemme samassa laivassa kaikki.

 

Tarkastellaanpa vertauskuvallisesti tätä yhteistä laivaamme hieman tarkemmin. Unohdetaan värit ja puoluetunnukset ja vedetään vesimatkastamme viileän väritön analyysi.

Aikaisemmat rakentajasukupolvet ovat rakentaneet meille laivan tarpeeksi vahvaksi vedenvoimia ja vaaroja vastaan. Meidän sukupolvemme vuoro on nyt taittaa merimatkaa huomioiden, että jälkeemme laivamatkaa jatkavat omat lapsemme.

 

Laivassa kansia on kolme ja matkustajia joka kannella. Alakannella kytee alituinen kapina. Nurisevat matkustajat ovat tilaansa tyytymättömiä. He eivät siedä valoa ja ovat siksi sulkeneet tähystysluukut. Ilma onkin siellä tunkkaista ja koleudessa palelevat ihmiset keskenään riitaisia. Käynnissä on jatkuva kukkotappelu. Ylemmiltä kansilta pudotetaan jatkuvasti ravintoa, mutta riittävän määrän mittaaminen on miltei mahdotonta, sillä alakannella on pimeää ja siellä eletään alituista kränää ja hätää. Huolestuneina yläkansien matkustajat kuuntelevat alakansilaisten vimmaisia aikomuksia lämmittää tilaansa hakkaamalla laivanpohjan vankkoja puurakenteita polttopuiksi. Alakannen peräosan konehuoneessa lapioidaan hiiliä laivan mahtavan koneiston kattilaan ja pidetään kuumana kihisevää laitteistoa toimintakunnossa. Vaikka väki konehuoneessa on jo vanhaa, suorittaa se silti kriittisen tärkeää tehtäväänsä opin ja ohjeiden mukaisesti. Kone yskähtelee, mutta käy.

 

Keskikannella seurustellaan keskenään ja katsotaan viihdyttäviä elokuvia. Suuri kangas on levitetty keulaan, niin että se peittää menosuunnan näkyvistä. Ikkunaluukuista voi tahtoessaan katsella laivan molempiin sivusuuntiin ja myös taaksepäin tulosuuntaan. Päällepäin katsottuna matkanteko vaikuttaa sopuisalta, mutta arvaamattomasti jännitteitä on kehittynyt myös keskikannella matkustavaisten keskuuteen. Kiivaita keskusteluja käydään laivan kulkemasta matkasta ja pienissä porukoissa kinastellaan tehdyistä reittivalinnoista. Napinaa synnyttää myös kyltymättömien alakannen matkustavaisten ylenmääräinen ruokkiminen. Keskikannen matkustajat näkisivätkin mieluusti, että yläkansi osallistuisi avokätisemmin alakannen ruokkimiseen kuitenkin ilman, että siinäkään tapauksessa tinkisi keskikannen elättämisestä. Peräosassa palvellaan laivamatkustajien monia tarpeita useilla eri kielillä ja lukuisilla käytännöillä. Henkilökunta on tietoinen tehtävästään, mutta sitäkin tietoisempi oikeuksistaan. Useasti eripuraa palveluryhmien välille syntyykin sekä tehdyistä että tekemättömistä töistä. Ryhmät kilpailevat keskenään saavuttaakseen enemmän etuisuuksia toisiinsa nähden.

 

Yläkannella on avaraa, valoisaa ja hiljaista. Suurissa ikkunaluukuissa on kestävät lasiruudut, jotka suojaavat omanarvon tuntevia matkustajia oikukkailta sääilmiöiltä ja kiusallisilta ääniltä. Matkustajien keskuudessa spekuloidaan hillitysti näkyvissä olevista reittivaihtoehdoista, tuultensuunnista ja karikkojen sijainneista. Kuitenkin huomattavaa hermostuneisuutta synnyttää massiivinen sumuvalli, joka on kasvanut peittämään näkymiä eteen. Myös etäisen alakannen kapinallisten edesvastuuttomat lämmitysaikomukset sekä keskikannella alati kasvavat lisäetuuksien vaatimukset ovat aiheuttaneet ärtymystä. Yläkannen seinien ulkopuolella kalastetaan merenravintoa ja kerätään sadevettä laivalla matkustavien kansilaisten tarpeita tyydyttämään. Parhaat kalastajat ja uutterimmat vedenkerääjät palkitaan hyvillä ansioilla ja arvostetuilla asemilla.

 

Tämä on tilanne: alhaalla on pimeää ja kylmää, siellä alkaa myös olla ahdasta, sillä jostain sinne ilmestyy aina vain uusia matkustajia omine tarpeineen ja kipuineen. Keskellä käydään keskinäistä kilpaa arvoasemista, kiistellään saavutettujen etujen ehtoja entistä paremmiksi ja katsellaan loppumatonta viihdekuvaa. Ylhäällä puolestaan suunnistetaan, spekuloidaan valinnoilla, hankitaan laivaan ravintoa ja tienataan tehdyn työmäärän mukaan.

 

Ongelmia laivalla alkaa todenteolla kasaantua, kun alakannella aloitetaan laivan tukirakenteiden hakkaaminen polttopuiksi ja koneenlämmittäjät väsyvät vanhuuttaan. Keskikannelta heille huudetaan, ettei yläkannelta enää anneta tarpeeksi ravintoa ja syytetään yläkannen matkustajia vastuuntunnottomiksi. Samalla keskikansi muistaa korostaa omaa syyttömyyttään ja hyvää tahtoaan, vaikka ottaakin ylhäältä annetusta ravinnosta leijonaosan itselleen.

Keskikannella on omatkin ongelmansa ja myös siellä on alkanut tulla tungosta. Hermoja turruttava elokuva pyörii loppuun alkaakseen heti uudelleen. Koko ajan on käynnissä satoja pikkupalavereja ja kymmeniä yhteiskokouksia, joissa keskikannen matkustajien levottomuutta rauhoitellaan uusia helpotuksia ja lisäoikeuksia myöntämällä. Ahdingon yltyessä heitä kannustetaan katsomaan etupään elokuvaa tai peräikkunasta avautuvia merimaisemia.

 

Yläkannellakaan ei mene sen paremmin. Usva on paksuuntunut jo läpinäkymättömäksi, eivätkä mitkään kartat ulotu kertomaan edessäpäin olevista olosuhteista. Lisäksi joka päivä joku kalastaja tai sateenkerääjä, pyrkiessään kaikin voimin säilyttämään normituottonsa, putoaa laivasta mereen. Menetyksistä huolimatta yläkannen päälliköt vaativat jäljellä olevilta ravinnontuojilta lisää tuloksia, sillä kasvava keskikansilaisten joukko valittaa alakansilaisten kärsivän nälkää ja hakkaavan kylmissään laivanpohjaa polttopuiksi. Hätä haittaa näkyvyyttä entisestään.

 

Kuinka laivan käy ja mikä on matkustajien kohtalo?

Ja lopuksi, mikä olkoon tämän traagisen tarinan tärkein opetus, on huomattava kaikkien kolmen kannen matkustajien olevan värikylläinen sekoitus jokaisen puolueen ja aatesuunnan kannattajista. Vertauskuvallisessa kertomuksessa kyse ei siis ole kansien välisestä puoluepolitiikasta, vaan kyse on suomalaisten ihmisten erilaisista asenteista: itsekkyydestä, ymmärtämättömyydestä ja vastuuttomuudesta sekä toisaalta työteliäisyydestä, suvaitsevaisuudesta ja hyvätahtoisuudesta. Vain kaksi tekijää yhdistää matkustajien kohtalon toisiinsa, sama laiva ja sama matka. Ihmisten asenteet kilpailevat eduista, oikeuksista ja vallasta.

 

Minkälainen olisikaan kuntalaiva, jos sen asioista päättävät valtuutetut jakaantuisivat uppiniskaisesti periaatteitaan puolustavien puolueiden sijaan asenteittensa perusteella kolmeen eri kanteen. Mitä äänestäjät tahtoisivat ja kuinka he käyttäytyisivät? Varmaa vain on, ettei keskinäisellä riitelyllä selvitä sumun seasta pilkistävistä karikoista ilman pohjakosketusta. Eikä ole väliä, ketkä hukkuvat ensin, sillä meri malttaa odottaa, eikä arvioi hädänalaisten saavuttamia erioikeuksia.

 

Palataan laivalle ja annetaan sinne kansikohtainen mahtikäsky.

 

Alakannen matkustajat! Huomio! Avatkaa luukut ja havahtukaa olevanne aavalla merellä. Mikäli hakkaatte laivarakenteita polttopuiksi, laiva hajoaa ja kaikki hukkuvat. Lopettakaa siis hakkaaminen. Kantakaa vastuu omasta selviytymisestänne, älkääkä kuluttako voimavarojanne keskinäiseen tappeluun. Pysäyttäkää ylikuumennut moottori ja korjatkaa se rauhassa kuntoon.

Keskikannen matkustajat! Sammuttakaa elokuva, herätkää todellisuuteen ja repikää näkymiä peittävä kangas alas. Kohdatkaa oma ahneutenne ja antakaa periksi pyrkyryydellenne. Pelastakaa laivamatkustajat mielipuolisilta taudeilta. Laatikaa uudet pelisäännöt, niin että kykenette selviytymään tehtävistänne. Ottakaa vastuuta, lopettakaa turhien kokousten pitäminen ja salaisuuksien kätkeminen.

Yläkannen matkustajat! Ottakaa joukkoonne edustajat ala- ja keskikannelta. Menkää itse tutustumaan heidän olosuhteisiinsa ja tekemisiinsä. Käykää yhdessä läpi reittisuunnitelmienne erilaiset vaihtoehdot ja selvittäkää ravintotilanne tiedoksi koko laivaan. Nostakaa alempaa lisää kalastajia ja sateenkerääjiä. Odottakaa sumun hälvenemistä, älkääkö kiirehtikö laivan päämäärätöntä kulkua. Jakakaa näkemyksiä, älkää käskyjä.

 

Seuraavassa satamassa halukkaat voivat niin tahtoessaan jättää laivan. Uutta väkeä otetaan mukaan tarvittava määrä eri kansille. Joka tapauksessa laiva jatkaa pysähdyksen jälkeen matkaansa ja halkoo aaltoja entistä ehompana!