7.10.2012

Kohtaaminen kadulla

Hyvävoimaisen oloinen mies oli humalassa. Hän vyöryi vastaani eilen iltapäivällä keskellä kaupunkia. "Pesämaa!" - Varauduin valppaaksi, mutta pysähdyin muutakaan voimatta. Haju paljasti nuoren miehen elämästä paljon, vaan ei näemmä kaikkea, koska hän aloitti, "olen 32-vuotias eläkeläinen ja nero!" - Hätkähdyttävä huomautus herätti mielenkiintoni ja pyysin häntä jatkamaan ja niin hän sanoi, "minäkin olen ollut yrittäjä, ja myös keksijä. Puuhasin erikoisen edistyksellisiä sovelluksia huipputeknologiateollisuudelle, minut palkittiin ja kehuttiin parhaaksi. Painoin pitkiä päiviä, kunnes väsyin ja paloin loppuun. Mutta yrittäjä olen tavallaan yhä edelleen!"
Miehen silmissä asui outo olemattomuus, siispä kysyin. "Mutta siis olet yrittäjä? Milloin aloit juomaan ja mitä yrität?"
"Pikkupojasta saakka olen juonut. Kotona yksin aloitin, töissä yksin jatkoin ja kadulla olen kehittynyt yhteisölliseksi alkoholistiksi." - Kavahdin ja kivahdin: "Millaista neroutta se sinulta edellyttää?!" - "No, kas," hän vastasi virnuillen. "Saadakseen haalituksi itselleen kaikki mahdolliset yhteiskunnalliset etuudet, tarvitsee olla nero, jos aikoo pärjätä hyvin. Ja minä pärjään hyvin! Olen siis nero! Olen yhteiskunnallinen yrittäjä."
Mieleni alkoi mustua, "käytät siis härskisti hyväksi hyvinvointisysteemiä?!" - Hän ilahtui toteamuksestani, ikäänkuin olisi saanut suuremmankin tunnustuksen osaamisestaan.
"Ilman muuta käytän!"
Samassa lähistöltä kuului kutsuhuuto ja horjahteleva nuori mies alkoi tehdä lähtöä. Vielä kuitenkin kysyin tuohtuneena, "aiotko äänestää?" - "Helvetti! En tietenkään aio! Koska joka ainoa meikäläisten antama ääni olisi lopulta vain kannanotto meitä itseämme vastaan." - "Siis yhteiskunnallisia yrittäjiä vastaan? Paljonko teitä on?" - "Neljäkymmentätuhatta," mies ilmoitti ylpeänä.
Minua suututti, säälitti ja turhautti. Yllättäen hän kääntyi aivan kuin olisi vielä muistanut jotain, tuli lähelle ja kätteli minut. Nyt hänen silmissään kiilsi kosteus, hätä ja huoli. "Pedon elämä häkissä on mitätöntä. Tulevaisuutta ei ole, vain maksavia katsojia." Sen sanottuaan hän työnsi kätensä taskuun ja lähti matkoihinsa. - - -
Hyvää pyhäaamua, Ystävät kalliit! Tämä katsaus on suuntaa antavaksi tarkoitettu. Missä ollaan? - Nuoret nerot sairastavat kaikkivoipaisuutta ja kyllästyvät valveillaoloon. Tulevaisuudessa joudumme ohjaamaan hänet ja kaltaisensa mieltä rasittamattomiin pakkotöihin. Kyllä joudumme!
Heidän itsensä ja meidän kaikkien vuoksi. Statement.